روش مطالعه زیست با ۷ نکته طلایی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روش مطالعه زیست در رشته تجربی از اهمیت زیادی برای موفقیت در کنکور و همچنین امتحان نهایی برخوردار است. بسیاری از دانش آموزان با اینکه علاقه زیادی به رشته تجربی داشته و یا عملکرد خوبی در درس زیست داشته اند؛ اما در سال نهایی به دلیل زیاد شدن حجم مطالب و به طور کلی فشار زیاد، دانش آموزان زیادی در این زمینه به مشکل برمی‌خورند. از طرفی مطالعه این درس آسان نبوده و دانش آموزان باید نکاتی را در این زمینه بدانند. از طرفی به این دلیل که این درس اصلی ترین درس رشته تجربی است؛ نحوه مطالعه آن بسیار کلیدی است. دانش آموزان بهتر است در این زمینه حتما با یک مشاور تحصیلی مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش مطالعه زیست می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روش مطالعه زیست چگونه است؟

فراموش نکنید که روش مطالعه زیست برای هر فردی متفاوت است. بهتر است افراد روش های مختلفی را امتحان کرده و در نهایت روشی را که برایشان مناسب است را پیش بگیرند. اما از آنجایی که دانش آموزان تازه نزدیک کنکور به اهمیت روش مطالعه خود پی برده و همچنین در این دوران زمان کافی نیز ندارند؛ مجبور به تحمل فشار زیادی شده و از طرفی ممکن است دقیقا به همین دلیل در کنکور و امتحانات نهایی به مشکل بخورند.

مطالعه درس زیست در این دوران تبدیل به یکی از اصلی ترین دغدغه های دانش آموزان شده و آننا را در شرایط سختی قرار می‌دهد. اما با پیدا کردن روش مناسب خود به کمک یک مشاور می‌توانند از این دوران گذر کرده و عملکرد خوبی در کنکور داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با رشته های گروه تجربی کلیک کنید.

روش مطالعه زیست از دید رتبه برترها

روش مطالعه زیست رتبه برتر

در این قسمت قصد داریم تا روش مطالعه زیست را از نظر افراد رتبه برتر در سالهای مختلف ، نقل قول کنیم تا بتوانید از آنان الهام گرفته و از تجربیات آنان بهره بگیرید.

ثنا فارسی رتبه 113 رشته تجربی در سال 1400 می‌گوید که بهترین منبع برای مطالعه زیست خود کتاب درسی است و باید در کنار آن تست ها نیز استفاده کرد. او می‌گوید در ابتدا دو الی سه بار محتوای کتاب درسی را مطالعه کرده تا متوجه کلیت موضوع بشود. سپس درسنامه کتاب های کمک درسی را مطالعه کرده و سپس تست می‌زند. در این مرحله نیازی به یادداشت کردن نکات در کتاب درسی نیست. تنها باید تست هایی که زده شده را تحلیل کرده و سپس به خوبی آنها را درک کرد. همچنین نباید همه تست های کتاب را حل کرد. بلکه باید برخی از آنها را برای مرور و جمع بندی گذاشت. این روش را می‌توان برای فصول مختلف پیش گرفت و هر بار مدت زمان مطالعه را بالاتر برد.

علی عبدالله زاده رتبه 2 منطقه 2 کنکور تجربی در سال 97 نیز روشی تقریبا مشابه با ثنا فارسی دارد. چرا که او نیز در ابتدا کتاب زیست را به خوبی مطالعه کرده و سپس به تست زدن سالهای گذشته می‌پرداخته. او معتقد است که با اینکار با الگوی سوالها بیشتر آشنا می‌شده. در نهایت اینکار را چند بار تکرار کرده تا به آن مبحث تسلط کافی پیدا کند. برای دریافت برنامه ریزی برای کنکور 1403 کلیک نمایید.

پوریا برزین رتبه 10 منطقه یک تجربی می‌گوید: من درس زیست شناسی را هر روز مطالعه می‌کردم و تنها منبع اصلی من خود کتاب درسی بود. اما با تست زدن سعی می‌کردن نکات را با یکدیگر ترکیب کرده در نهایت نکاتی را حاشیه نویسی کنم.

مهدی طالبی رتبه 2 منطقه 3 کنکور تجربی در سال 97، سه مرحله برای مطالعه درس زیست دارد. روخوانی جزئی در مرحله اول، حفظ کردن مفهومی و روخوانی ترکیبی در مراحل بعدی به او در درک بهتر و عمیق تر زیست کمک کردند.

بهترین روش مطالعه برای درس زیست

احتمالا بعد از مطالعه تجربیات رتبه های برتر در مورد روش مطالعه زیست ، متوجه شده اید که بهترین روش مطالعه این درس، خواندن خود کتاب اصلی در سه سال و در نهایت ترکیب کردن مفاهیم آن است. اگرچه روش هر فردی منحصر به فرد بوده و شاید برای فرد دیگری کارایی نداشته باشد. اما به هر حال باید در این مورد از روش افراد موفق الهام گرفته تا به بهترین روش برای خود رسید.

تفاوت مطالعه زیست برای کنکور و امتحان نهایی

اما فراموش نکنید که روش مطالعه زیست برای کنکور و امتحان نهایی تفاوت هایی نیز دارد. چرا که در امتحانات نهایی افراد باید به صورت تشریحی امتحان بدهند؛ اما کنکور تستی است. در نهایت در ماهیت دروس تفاوتی ایجاد نمی‌شود؛ اما برای امتحانات تستی افراد باید توجه بیشتری به جزئیات داشته باشند. دانش آموزان بهتر است برای هر دو روش زمان کافی را اختصاص داده و به امتحانات نهایی خود نیز توجه لازم را داشته باشند. برای اطلاع از چگونگی انتخاب رشته کنکور 1403 کلیک کنید.

نکاتی در رابطه با درس زیست

نکات روش مطالعه زیست

در مورد روش مطالعه زیست ، نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانید به نتایج بهتری دست یابید. برخی از این نکات شامل موارد زیر می‌شود.

انتخاب منابع درست: در قدم اول باید منابع درستی را انتخاب نمایید. چرا که در صورتی که کتاب هایی پایین تر و یا بالاتر از سطح خود انتخاب کنید؛ احتمالا دچار امید واهی و یا سرخوردگی می‌شوید.

مطالعه کتاب های اصلی: اصلا از مطالعه منابع درسی خود و کتاب های اصلی زیست غافل نشوید. برخی از دانش آموزان در سال کنکور به طور کلی آنها را کنار گذاشته و منابع کمکی را جایگزین می‌کنند. اما اینکار اشتباه محض است. چرا که در نهایت طراحین سوال، از کتاب اصلی سوال می‌دهند.

تست زدن: بعد از مطالعه به اندازه کافی و به درستی برای امتحانات مدرسه، افراد باید برای آمادگی در کنکور تست زنی را نیز تمرین کنند.

موشکافی متن کتاب: متن کتاب را به طور کامل موشکافی کرده و از تصاویر، قیدها، اسم هاو… غافل نشوید.

ترکیب کردن و کشف روابط: مفاهیم کتاب درسی را خودتان با یکدیگر ترکیب کرده و موشکفانه مطالعه کنید و این کار را بر عهده کتاب های کمک درسی و یا اساتید خود نگذارید.

سوال پرسیدن از خود: در انتهای مطالعه خودتان سوالاتی را طرح کرده و سعی کنید به آنها جواب دهید. در واقع با اینکار خود را به چالش بکشید.

مرور کردن: طبیعی است که در مدت کوتاهی برخی از نکات را فراموش کنید. در این شرایط باید به صورت مکرر دوره کرده و حتی خلاصه نویسی هایی برای این زمان داشته باشید.

مدت زمان لازم برای مطالعه زیست

مدت زمان لازم برای مطالعه درس زیست بستگی به روش شما و همچنین شرایط محیطی دارد. اما به طور کلی اگر قصد بالا بردن سطح خود در این درس را دارید؛ حتما نیمی از زمان خود را تنها به این درس اختصاص دهید. برای مثال اگر قرار است 10 ساعت درس بخوانید؛ حتما پنج ساعت آن را زیست بخوانید. البته برخی در این درس مهارت بیشتری داشته و نیازی به زمان ندارند و یا خواندن پنج ساعت زیست در روز آنها را خسته می‌کند. در این حالت باید این زمان را به شکل درستی در روزهای متوالی تقسیم کنند.

همچنین برای برنامه ریزی در این زمینه حتما از یک مشاور تحصیلی کمک گرفته و به شکل اصولی اینکار را انجام دهند. برای پاسخ به سوال ساعت مطالعه برای کنکور چقدر باید باشد کلیک کنید.

سخن پایانی

روش مطالعه زیست یکی از موضوعات چالش برانگیز برای دانش آموزان رشته تجربی است. آنان با اینکه علاقه زیادی به این درس دارند؛ اما گاهی از خواندن آن عاجز می‌شوند. از این رو بهتر است روش خود را تغییر داده و در این مورد حتما از متخصصین کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش مطالعه زیست می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. به نظر من اول از هر چیز ادم سال کنکور باید یه برنامه درست داشته باشه،مشاور من کسی بود ک تونست منو از یه وضعیت خیلی بد نجات بده و باعث بشه ک من الان بتونم درصدای خیلی بالا بزنم،انتخاب مشاور ینی بازی با سرنوشت،خدارو هزار بار شکر ک من بهترین انتخاب رو داشتم واقعا از کادرتون۲۰ ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره